dilluns, 12 de juliol del 2010

La missió arqueológica del 1907 als Pirineus


L’Arquitectura de l’Art Romànic neix al monestir de Cluny a França el 930 i aviat s’estén paulatinament i amb característiques pròpies per Alemanya, França, Itàlia i la Península Ibérica, es pot considerar com el primer estil internacional europeu.
El seu esplendor la té en els segles XI, XII i primera meitat del XIII coincidint amb la Catalunya dels comtes. En aquella època la societat estava estructurada amb els pagesos, els guerrers i els monjos, que eren els estudiosos de les ciències i les lletres. Aquesta és una de les raons del perquè l’Art Romànic és senzill i auster.
A Catalunya els vestigis del Romànic son nombrosos, tant en edificis religiosos com en escultures, pintures, etc., però això vol una excursió com la que varen fer en el seu dia en Puig i Cadafalch, en Goday, en Brocà, en Gudiol i en Mas, això si, amb més comoditats i una bona digital.







El 30 d’agost de 1907 va sortir de Barcelona una missió científica del Institut d’Estudis Catalans formada pels arquitectes Josep Puig i Cadafalch i Josep Goday, l’historiador de dret Guillem Mª de Brocà, el conservador del Museu de Vic Mn. Josep Gudiol i el fotògraf Adolf Mas. Tenia com objectiu explorar la part alta dels afluents del riu Noguera Ribagorçana, visitar edificis religiosos i civils, aixecar-ne els plànols, documentar els elements arquitectònics i les obres d’art, i fer-ne fotografies. Al llarg de dues setmanes, els científics del Institut van visitar la Vall de Luishon, la Vall d’Aran, la Vall de Boí, la Noguera, i la Vall d’Isàvena. “Els resultats de l’exploració foren preciosos –diu la crònica publicada a l’Anuari del Institut d’Estudis Catalans -; a més de les inscripcions del claustre de Roda, fotografiades moltes d’elles, llegides i anotades totes, portava la missió més de dues-centes fotografies, les plantes i demés detalls arquitectònics d’una vintena d’edificis no descrits i les apuntacions ja dites sobre el dret consuetudinari d’aquestes comarques. A més, estudiades les pintures murals de que s’anava tenint notícia, s’estan copiant les de Sant Vicens i Sta. Maria de Taüll, les de Boí i les de Roda, Quals còpies, encomanades a artistes entesos i respectuosos, passaran a augmentar la documentació romànica del Museu i serviran d’il•lustracions per l’obra sobre les pintures murals que aquest Institut té en curs de publicació”.